Paulo Freire's inspirations for thinking about legal education in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.26512/revistainsurgncia.v8i1.40882Keywords:
Paulo Freire, Ensino do direito, Engajamento Crítico, Inconclusão do ser humano, Práxis libertadora, Pedagogia críticaAbstract
This article aims to highlight possibilities of criticism of the teaching of law in Brazil from the intellectual legacy of Paulo Freire and his epistemological perspective. Having as a reference the foundations of Freire's critical pedagogy, we intend to discuss how the notions of critical engagement, inconclusion of the human being and liberating praxis, contained in the work of Paulo Freire, can contribute to teaching, research and extension in the field of law and emancipatory struggles.
References
FREIRE, Ana Maria Araújo. Paulo Freire: uma história de vida. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação. Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire, tradução Katia de Melo e Silva, , SM. Prólogo da equipe INODEP. São Paulo: Cortez e Moraes, 1979.
FREIRE, Paulo, FAUDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta, Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 1985.
FREIRE, Paulo, SHOR, Ira. Medo e Ousadia – O Cotidiano do Professor tradução de Adriana Lopez. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 63ª edição. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Minha primeira professora. Revista Nova Escola, dez. 1994.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido / Paulo Freire. – Notas: Ana Maria Araújo Freire Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª ed, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo, GUIMARÃES, Sérgio. Aprendendo com a própria história. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Conscientização. tradução de Thiago José Risi Leme, Prefácio de Moacir Gadotti. São Paulo: Cortez, 2016.
FREIRE, Paulo. Educação: como prática de liberdade. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
FREIRE, Paulo, Prefácio. In: FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. A África ensinando a gente: Angola, Guiné-Bissau, São Tomé e Príncipe. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019 A.
FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre a minha vida e minha práxis. São Paulo: Paz e Terra, 2019 B.
FREIRE, Paulo. Política e Educação. 5° ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.
FREIRE, Paulo. GUIMARÃES, Sérgio. Partir da infância: diálogos sobre educação. São Paulo: Paz e Terra, 2020.
FREIRE, Paulo. MACEDO, Donaldo. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. 8ª ed, Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021.
HADDAD, Sérgio. O educador: um perfil de Paulo Freire. São Paulo: Todavia, 2019.
MASSON, Cleber. Direito Penal. v. I, 7°msso ed, Rio de Janeiro: Forense; São Paulo: Método, 2013.
MASSON, Cleber. Direito Penal. v. II, 5° ed, Rio de Janeiro: Forense; São Paulo: Método, 2013.
MENDES, Conrado Hubner; BRITO, Adriane Sanctis; ANGOTTI, Bruna; SALES, Fernando; REIS, Luciana; VASCONCELOS, Natália. Academic Freeedom in Brazil: a case study on recent developments. Center for Analysis of Liberty and authoritarianism, Global Publico Policy Institute, september, 2020.
PIRES, Thula. Direitos humanos traduzidos em pretuguês. In: DUARTE, Evandro Piza; SÁ, Gabriela Barretto; QUEIROZ, Marcos (orgs.). Cultura jurídica e Atlântico Negro: história e memória constitucional. Vol. 1, Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2019, p. 47-59.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças. Cientistas, instituições e questão racial no Brasil, 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.