A New Old Story: On Censorship and LGBT+ literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2316-40186110

Keywords:

children and youth literature, LGBT , censorship and against censorship, semantic networks

Abstract

If, on the one hand, the book as an object has historically been wielded as an instrument of hegemonic power, on the other, given its plurality of contents, it corroborates the existence, not only fictional, of multiple identities. Against this premise, the censorship of LGBT+ content for children and teenagers gains new dimensions during the Bienal in Rio de Janeiro. In order to interpret the response of young audiences to the incident, its relationship with socio-cultural aspects and, mainly, to what extent the literary environment is reflected in those posts, we propose an analysis of semantic networks within the selected corpus. For the theoretical approach, our argument is supported by literary and book historiographies, cultural studies and gender studies. As a result, in short, we have analyzed ”‹four central themes, called ”‹clusters”‹: some users’ desire to read the distributed content and the rejection on the part of non-supporters; the relationship between education and surveillance directed at children; the feeling of belonging within the LGBT + community; and Christian morality as an argument against the action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABL critica censura do governo de Rondônia a livros de Machado, Nelson Rodrigues e outros (2020). O Globo, Rio de Janeiro, 7 fev. Disponível em: https://glo.bo/2JXoT03. Acesso em: 28 jan. 2020.

ABRELIVROS - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDITORES E PRODUTORES DE CONTEÚDO E TECNOLOGIA EDUCACIONAL (2017). MEC diz que vai recolher livro infantil de escolas por falar de incesto. São Paulo: Abrelivros, 8 jun. Disponível em: https://bit.ly/2JP1e1D. Acesso em: 29 jan. 2020.

ARIÈS, Philippe (2006). História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC.

BADINTER, Elisabeth (1993). XY: sobre a identidade masculina. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

BASTIAN, Mathieu et al. (2009). Gephi: an open source software for exploring and manipulating networks. Disponível em: https://gephi.org/publications/gephi-bastian-feb09.pdf. Acesso em: 4 fev. 2020.

BORDINI, Maria da Glória (1998). A literatura infantil nos anos 80. In: SERRA, Elizabeth D’Angelo (org.). 30 anos de literatura para crianças e jovens: algumas leituras. Campinas: Mercado de Letras.

BUTLER, Judith (2003). Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

CHARTIER, Roger (2004). Conversa com Roger Chartier. [Entrevista a] Isabel Lustosa. Observatório da Imprensa, São Paulo, n. 304, 23 nov. Disponível em: https://bit.ly/3lkwfIN. Acesso em: 28 jan. 2020.

CORSARO, William A. (1997). A reprodução interpretativa no brincar ao “faz-de-conta” das crianças. Revista Educação, Sociedade e Culturas, n. 17, p. 113-134.

DANOWSKI, James (1993). Network analysis of message content. In: DERVIN, Brenda; VOIGHT, Melvin J. (org.). Progress in communication sciences. New Jersey: Ablex Publishing. v. 7, p. 198-221.

ECO, Umberto; CARRIÈRE, Jean-Claude (2010). Não contem com o fim do livro. Tradução de André Telles. Rio de Janeiro: Record.

FOUCAULT, Michel (1988). História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Eições Graal.

GUIMARÃES, Hellen (2019). Livro viraliza nas redes ao listar motivos para confiar em Bolsonaro com 188 páginas em branco. O Globo, Rio de Janeiro, 14 ago. Disponível em: https://glo.bo/32wfpiN. Acesso em: 29 fev. 2020.

HABERMAS, Jürgen (1981). Teoria do agir comunicativo: sobre a crítica da razão funcionalista. São Paulo: WMF Martins Fontes. v. 2.

INSTITUTO PRÓ-LIVRO (2016). Pesquisa Retratos da Leitura do Brasil. São Paulo: IPL, mar. Disponível em: https://bit.ly/3ncBk6t. Acesso em: 29 dev. 2020.

INSTITUTO VLADIMIR HERZOG (s.d.). Memórias da ditadura. São Paulo: Instituto Vladimir Herzog. Disponível em: http://memoriasdaditadura.org.br. Acesso em: 274 jan. 2020.

JUCÁ, Beatriz. Justiça veta censura homofóbica de Crivella na Bienal do Livro do Rio. (2019). El País, São Paulo, 7 set. Disponível em: https://bit.ly/38OcJko. Acesso em: 28 jan. 2020.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina (2017). Literatura infantil brasileira: uma nova outra história. Curitiba: PUCPress; FTD.

LOURO, Guacira Lopes (2004). Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica.

MALTA, Renata; AMADO, Aianne; MEIRELLES, Pedro (2019). #Casamentoreal: uma análise sociocultural a partir de postagens no Twitter. Revista Fronteiras, v. 21, n. 3, p. 28-40.

MANGUEL, Alberto (2010). Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras.

MANGUEL, Alberto (2018). Ler é um ato de poder. Vídeo (5m34s). Publicado no site Fronteiras do Pensamento. Disponível em: https://www.fronteiras.com/videos/ler-e-um-ato-de-poder. Acesso em: 24 fev. 2020.

MARTIN, Henry-Jean; FEBVRE, Lucien (1992). O aparecimento do livro. São Paulo: Hucitec; Ed.Unesp.

MENDONÇA, Heloísa (2017). Queermuseu: o dia em que a intolerância pegou uma exposição para Cristo. El País, São Paulo, 13 set. Disponível em: https://bit.ly/3pb0wfj. Acesso em: 28 jan. 2020.

MORAES, Carlos; LAJOLO, Marisa (1995). A expansão da literatura infantil. In: BASTOS, Dau (org.). Ana & Ruth. Rio de Janeiro: Salamandra.

NETO, Felipe (2019). Censura na Bienal!. Vídeo (5m38s). Publicado no canal de Felipe Neto no Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=meqsHqP4Qw4. Acesso em: 2 fev. 2020.

OITO livros que sofreram tentativa de censura recentemente no Brasil (2019). Biblioo ”“ Cultura Informacional, 13 set. Disponível em: https://bit.ly/3pD79Hq. Acesso em: 28 jan. 2020.

PIAGET, Jean (1978). O nascimento da inteligência na criança. Tradução de Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar.

QUINTANA, Mario (2005). Caderno H. 2. ed. São Paulo: Globo.

RECUERO, Raquel (2014). Conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na internet. 2. ed. Porto Alegre: Sulina.

RIEDER, Bernhard (2015). YouTube Data Tools. Version 1.11. Software. Disponível em: https://tools.digitalmethods.net/netvizz/youtube/. Acesso em: 2 fev. 2020.

WILLIAMS, Raymond (1979). Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar.

WOODWARD, Kathryn (2011). Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 10. ed. Petrópolis: Vozes. p. 7-72.

Published

2020-11-22

How to Cite

Renata Barreto Malta, Carina Luisa Ochi Flexor, & Aianne Amado Nunes Costa. (2020). A New Old Story: On Censorship and LGBT+ literature. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (61), 1–13. https://doi.org/10.1590/2316-40186110