Eros, Paideia e Filosofia:
Sócrates entre Diotima e Alcibíades
Keywords:
Sócrates, Alcebíades, paideia, amor, relação assimétricaAbstract
O propósito deste ensaio é o de investigar as razões pelas quais a educação de Alcibíades por Sócrates não é tão exitosa quanto a educação de Sócrates por Diotima. Em outras palavras: qual é o motivo da derrota de Sócrates enquanto educador? Segundo a minha interpretação, enquanto Sócrates aprende de Diotima a scala amoris com a separação ontológica entre entidades materiais e imateriais, isto é, ideais, Alcibíades não recebe esta mesma teoria de Sócrates. A falta deste conhecimento (isto é, dos princípios metafísicos do platonismo) é a razão pela qual Alcibíades pode propor a Sócrates a troca da verdade (isto é, da verdadeira virtude) pela opinião (a beleza corporal).
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Given the public access policy of the journal, the use of the published texts is free, with the obligation of recognizing the original authorship and the first publication in this journal. The authors of the published contributions are entirely and exclusively responsible for their contents.
1. The authors authorize the publication of the article in this journal.
2. The authors guarantee that the contribution is original, and take full responsibility for its content in case of impugnation by third parties.
3. The authors guarantee that the contribution is not under evaluation in another journal.
4. The authors keep the copyright and convey to the journal the right of first publication, the work being licensed under a Creative Commons Attribution License-BY.
5. The authors are allowed and stimulated to publicize and distribute their work on-line after the publication in the journal.
6. The authors of the approved works authorize the journal to distribute their content, after publication, for reproduction in content indexes, virtual libraries and similars.
7. The editors reserve the right to make adjustments to the text and to adequate the article to the editorial rules of the journal.