QUESTÕES DE EMPODERAMENTO NO ENSINO DE LITERATURA DRAMÁTICA
DOI :
https://doi.org/10.26512/aguaviva.v3i1.12199Mots-clés :
Literatura; Literatura Dramática; Ensino Aprendizagem; Transdisciplinaridade.Résumé
The objective of this paper is to discuss theoretical aspects about empowerment in Dramatic Literature Teaching. Thus, taking into consideration that school is where students develop their critical, aesthetic and scientific knowledge, it is believed that the dramatic literature plays a fundamental function in the formation of critical thinking learner process. The study is part of a PhD research in the initial phase which studies the Dramatic Literature and Theater Practices in Teaching and Learning of Literatures. In a transdisciplinary perspective, it proposes a reflection based on the following theories: Freire (2011) dealing with learner autonomy in constructing their own knowledge, Zumthor (2007) on the oral performance of the student, Bakhtin (2000) in relation to dialogy in the pedagogical context about the praxis. This work is situated in the context of studies that have interface with Education and Teaching, contributing to the expansion of the application scope of the humanities.
Téléchargements
Références
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
____. Teoria do romance I: A estilística. São Paulo: Editora 34, 2015.
COMPAGNON, A. Literatura para quê? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
EAGLETON, T. Teoria da Literatura: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 2002.
FREITAS, M. T. A. Bakhtin e a Psicologia. In: FARACO, C. A. TEZZA, C. Diálogos com Bakhtin. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2007.
RYNGAERT. J-P. Introdução à análise do teatro. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
LARROSA, J. Sobre a lição. In: Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
SCHIAVO, M. R.; MOREIRA, E. N. Glossário Social. Comunicarte, 2005. Disponível em: <http://www.comunicarte.com.br/glossario_social.pdf> Acesso em: 02 ago. 2015.
SOUZA, J. C. B. O texto dramático: Uma ferramenta para o desenvolvimento da apropriação em LE. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). PPGLA/LET/UnB/DF, 2013. Disponível em: <http://pgla.unb.br/?page_id=1333> Acesso em: 21 set. 2016.
STANISLAVSKI, C. A construção da personagem. Tradução de Pontes de Paula Lima. 10 Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
TODOROV, T. A literatura em perigo. Rio de Janeiro: Difel, 2009.
ZILBERMAN, R. A literatura infantil na escola. 11. ed. São Paulo: Global, 2003.
ZUMTHOR, P. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
____. Introdução à poesia oral. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude da aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.








