Voicing Ophelia: An Analysis of Franco Ze relli’s and Kenneth Branagh’s Representation of Ophelia

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Marina Martins Amaral
José Roberto O’Shea

Resumo

O presente artigo compara e contrasta duas atuações distintas da personagem Ofélia, de William Shakespeare. A primeira diz respeito à produção fílmica de Franco Zefirelli, Hamlet, de 1990, na qual Ofélia é representada por Helena Bonhan Carter, e a segunda se refere à produção fílmica de Kenneth Branagh, Hamlet, de 1996, em que o papel é desempenhado por Kate Winslet. A cena aqui topicalizada é a célebre “cena da loucura” (ato 4, cena 5), que dramatiza o colapso nervoso da personagem e serve de preludio
à sua morte icônica.

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Como Citar
AmaralM. M., & O’SheaJ. R. (2016). Voicing Ophelia: An Analysis of Franco Ze relli’s and Kenneth Branagh’s Representation of Ophelia. Dramaturgias, 1(1). https://doi.org/10.26512/dramaturgias.v1i1.9039
Seção
Dossiê
Biografia do Autor

Marina Martins Amaral, Universidade do Estado de Santa Catarina

Bachelor’s degree in the Fine Artsfrom UDESC, Universidade do Estado de Santa Catarina, with an academic extensionat Universidade de Coimbra, in Portugal. Master’s degree in the Fine Arts, also from UDESC, with the dissertation titled “Domingos Fossari: A Memória da Alma no Traço”. Marina is currently a doctoral studentat PGI, with the work inprogresstitled “Reminiscence of Images: Th e Representation of Shakespeare’s Ophelia in the History of Western Art”

José Roberto O’Shea, Universidade Federal de Santa Catarina

PhD in English and American Literature from The University of North Carolina, Chapel Hill, USA, and Master’s in Literature from The American University, Washington, DC, USA. Professor Titular (retired) from Universidade Federal de Santa Catarina, working full time with the post-graduate program in English.

Referências

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Online References:
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http://www.josiebrown.com/signal_editorial/files/Branagh.pdf