Contribuições do Aprendizado Ativo ao Estudo das Relações Internacionais nas universidades brasileiras

Cristina Yumie Aoki Inoue, Marcelo M. Valença

Abstract


O artigo tem dois objetivos centrais.  O primeiro é apresentar o conceito do aprendizado ativo - active learning – aplicado às Relações Internacionais como ferramenta para potencializar o estudo e aprendizado em cursos de graduação.  O segundo é propor que, apesar de representar uma quebra com modelos tradicionais, o aprendizado ativo oferece condições ideais para utilização no ensino superior brasileiro, pois ajudaria a superar limitações comumente encontradas em nossas universidades.

The article has two main goals. The first is to introduce the active learning conceptual framework tools and apply it to International Relations scholarship as a tool to enhance learning in undergraduate courses.  The second is to propose that, despite representing a break with traditional pedagogical models, active learning offers ideal conditions for use in Brazilian higher education, as it would help to overcome limitations commonly found in our universities.



Keywords


Ensino; Aprendizado Ativo; Relações Internacionais; Teaching; Active Learning; International Relations.



DOI: http://dx.doi.org/10.20889/M47e18008

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Meridiano 47 - Journal of Global Studies

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 1518-1219

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License